Skip to content

Hvad er adfærdsdesign?

Hvad er adfærdsdesign?

Vi møder ofte spørgsmålet ’hvad er adfærdsdesign?’. Her kommer et svar til alle de nysgerrige sjæle. 

Adfærdsdesign tager udgangspunkt i den viden, vi har om menneskets adfærd. Den er en tværfaglig tilgang, der hjælper os til at påvirke mennesker i en bestemt retning. 

Når vi arbejder med adfærdsdesign, designer vi verdenen sådan, at mennesker handler mest hensigtsmæssigt i den. 

Adfærdsdesign handler derfor om at påvirke folk i selve situationen. På gerningsstedet, som vi ynder at kalde det. Vil du have folk til at gå en bestemt rute i en park? 

Det kan være fristende at sætte et skilt op med ruten ved parkens indgang. Men hvad sker der, når folk går ind i parken og opdager en lettere eller mere spændende rute? Så glemmer de alt om dit skilt, som de for længst har passeret. 

Giv dem i stedet en gåde ved parkens indgang og vis dem, hvor på ruten de kan finde ledetråde – så er de nødt til at tage din rute, hvis de vil finde svaret.

Det er den helt simple forklaring. Men vi er ikke helt færdige med at grave i svaret på spørgsmålet ’hvad er adfærdsdesign?’.

Afsenderorienteret mål

Et kendetegn ved adfærdsdesign er nemlig også, at det typisk har et afsenderorienteret mål. Det betyder også, at adfærdsdesign sjældent har til formål at forbedre livskvaliteten for individet – i hvert fald ikke direkte.

En afsender kan fx være en kommune, der vil reducere borgernes madspild . Det løser de ved at skabe et adfærdsdesign, der gør det lettere at undgå madspild.

Adfærdsdesignet forbedrer ikke direkte individets økonomi, sundhed eller generelle livskvalitet, men det gør et dagligt gøremål lettere, og det hjælper os alle sammen i retningen af en mere klimavenlig hverdag.

Tænker du stadig, ”okay, det er fint, men hvad er adfærdsdesign?”. Helt i orden. Vi har en sidste pointe til dig.

bro kommunikation, adfærdsdesign og ledelse kurser og uddannelser nudging og adfærdsdesign

Det irrationelle menneske

Adfærdsdesign forudsætter, at menneskers adfærd er irrationel.
Vi ved godt, hvad der er det rigtige og mest rationelle at gøre. 

Vi vil nok også alle sammen påstå, at vi langt hen ad vejen lever efter det, vi ved er det rigtige. 

Men når hverdagen banker på, og vi skal træffe beslutningerne i praksis, gør vi det, vi er vant til. Det, der er let, eller det, vores følelser og impulser fortæller os , vi skal gøre.

System 1 og System 2
Den teoretiske forklaring på det fænomen hedder System 1 og System 2.

 

System 1 er det vi bruger, når vi tager de hurtige, intuitive og ubevidste beslutninger. Det kan være den vej, du cykler, når du skal på arbejde. Det kan være den rækkefølge, du gør ting i, inden du skal i seng. Det er alt sammen beslutninger, du ikke behøver tænke meget over. Derfor bruger du heller ikke særlig meget energi på dem.

Når du til gengæld bruger system 2, tager du langsomme, reflekterede og bevidste beslutninger. Det er beslutninger, opgaver eller måder at gøre tingene på, som du bruger meget energi på, fordi du ikke gør dem intuitivt.

Det er forskelligt for os, hvornår vi skal bruge system 2. Det afhænger af, hvilke opgaver, der er rutineprægede. Fælles for mange af os er dog, at vi tror, vi bruger system 2 meget mere, end vi gør.

Bryd vaner, og skab forandring

Få fem gratis lektioner i adfærdsdesign og nudging

Vil du ændre adfærd? Snup vores fem gratis lek­tion­er i adfærds­de­sign og nudging og bliv­er klogere på, hvor­dan du kan bryde van­er og skabe mærk­bare foran­dringer.

Lek­tierne inde­hold­er en god kom­bi­na­tion af teori, eksem­pler til inspi­ra­tion, samt øvelsesark, der er lige til at bruge.

  • Lek­tion 1: Har du kon­trol over dine egne beslut­ninger?
  • Lek­tion 2: Der­for lykkes du ikke
  • Lek­tion 3: Der­for skal du lave en frik­tion­s­analyse
  • Lek­tion 4: Test min­dre og test oftere
  • Lek­tion 5: Hvor­dan kom­mer du videre med adfærdsdesign?

De bliv­er lev­eret direk­te i din ind­bakke med passende tidsin­ter­val, så du både kan nå at læse, prak­tis­ere, reflek­tere og måske lige frem nå at savne den næste lek­tion.

Skal du med på en adfærdsbootcamp?

Talrige nye og konkrete redskaber
"Jeg bruger mine talrige nye og konkrete redskaber til at rekruttere og uddanne alle nye Baristaer på Sjælland. Med små nudges allerede fra første jobsamtale, kan jeg meget hurtigere og langt mere effektivt motivere og engagere helt unge mennesker til at udleve Baresso-værdierne."
Lasse Due
Cheftræner, Espresso House
Bedste kursus jeg nogensinde har været på.
"Alt var gennemtænkt ned til mindste detalje og virkelig dygtige og inspirerende undervisere."
Deltager på hold 42
Ens nudging-indsats kan måles og vejes
"Det fedeste er, at uddannelsen provokerer og udfordrer min klassiske kommunikationsopdragelse. Alt er funderet på solide adfærdsundersøgelser, og det tiltaler mig meget, at resultatet af ens nudging-indsats kan måles og vejes. Det kombineret med stjerneundervisere er en fantastisk cocktail."
Ida Olesen
Kommunikationskonsulent, Nordea
bro gør dig klogere på menneskers adfærd
"Vil du blive klogere på menneskets irrationalitet til at designe bedre løsninger - så har BRO kompetencen og engagementet til at lære dig det!"
Deltager på hold 42
Gode teoretiske emner og dygtige undervisere
"Det var en øjenåbner at koble adfærdsdesign sammen med ledelse og forstå, at der kan være langt fra "jeg har jo sagt" til, det er hørt, forstået, accepteret... og handlet på”. Uddannelsen har gode teoretiske emner og dygtige undervisere, der skabte et godt rum for reflekterende diskussioner mellem deltagerne. Og en fornøjelse at være i rum med en hel gruppe andre ledere, der også brænder for at lede gennem adfærd."
Deltager
En god balance mellem teori og praksis
"Du får hamrende dygtige undervisere, der formår at formidle flere års forskning på en nærværende og forståelig facon. Kurset er tilrettelagt med en god balance mellem teori og praksis, og der er masser af cases og mulighed for at bringe egne udfordringer i spil."
Michelle Laviolette
Senior kampagneprojektleder, Rådet for Sikker Trafik
En øjenåbner
"At arbejde med adfærdsdesign er en øjenåbner. Jeg har lært, at det er det simple og enkle, der fungerer, og at man ikke skal være bange for de banale løsninger."
Malene
Kommunikationsmedarbejder
Det kan varmt anbefales!
"Kanon godt forløb. Det kan varmt anbefales! Jeg har allerede fået brugt grebene fra adfærdsdesign til at håndtere nogle udfordringer, og det virker bare. Jeg vil helt klart anbefale bros adfærdsdesignuddannelse til andre."
Sarah
Projektkonsulent
Kanon godt forløb.
"Det kan varmt anbefales! Jeg har allerede fået håndteret nogle udfordringer med brug af grebene i adfærdsdesign, og det virker bare."
Deltager på hold 40

Intention til handling

Det betyder også, at interviews og spørgeskemaer sjældent viser, hvordan menneskers adfærd egentlig er. Der er nemlig langt fra det, vi siger, vi gør, til det vi faktisk gør.

Når vi undersøger menneskers adfærd, designer vi derfor i stedet forsøg, der konkret måler på, hvad der sker – ikke hvad folk selv tror, der sker. Det giver det bedste grundlag for at lave designs, der ændrer ved den måde, folk træffer deres beslutninger på.

Er du blevet nysgerrig på adfærdsdesign? Måske kan vi finde frem til de helt rigtige adfærdsbaserede løsninger for dig og din virksomhed. 

bro kommunikation, adfærdsdesign og ledelse kurser og uddannelser nudging og adfærdsdesign