Lektion 3: Derfor skal du lave en friktionsanalyse
Dagens lektion står i friktionernes tegn. Et nødvendigt onde for at nå i mål med dine ønskede adfærdsændringer. Vi vender og drejer begrebet, så du ved lige præcis, hvordan du skal gribe friktionerne an, når du er færdig med lektionen. Helt konkret bliver du klogere på:
Det er svært at ændre adfærd
Du har måske allerede prøvet at flytte adfærd ved at give din målgruppe mere information eller ved at appellere til deres motivation. Måske har du endda forsøgt at starte en holdningsændring hos dem. I så fald har du nok også erfaret, at det er ganske komplekst at ændre adfærd.
I tidligere lektioner har vi lært, at vi ikke er i fuld kontrol over vores beslutninger, hvilket gør os til irrationelle menneskeer.
Det betyder, at vi træffer beslutninger i samspil med vores omverden og følelser i lige så høj grad som vores egen logik. Vi er verdensmestre i at tolke situationer, så de falder ud til vores fordel og passer til vores følelser og omgivelser i øjeblikket.
Vi har nemlig en tendens til at fokusere på information og mønstre, der bekræfter vores egen overbevisning og samtidig ignorere information, der modsiger den. Det kaldes ’confimation bias’.
Når vi tolker er det fordi, vi gerne vil gøre det så godt, som muligt og for at komme afsenderen i møde. Netop derfor skal du være konkret med dine adfærdsønsker, så du ikke efterlader en flanke åben til fortolkninger.
Men nu har du købt ind på vores fælles irrationalitet, selvom du måske ikke vil indrømme det. I lektion 2 lærte du at bryde din strategi ned til adfærd, og du har gjort dit adfærdsønske meget konkret i ”Hvem, hvad, hvor”-øvelsen.
Så hvad skal der ske nu?
Fuld fart friktion
Du er nået til din friktionsanalyse, hvis mål er at få dyb viden om de strukturer, motiver og incitamenter, der driver målgruppens adfærd. Og samtidig deres bevæggrunde, rationaler og viden. For dem vil du gerne ind og påvirke.
Definition:
Friktion: besværligheder som et irrationelt menneske støder på, som forhindrer dem i at udføre en ønsket adfærd.
Friktionsanalysen er afgørende for, om du får succes med at skabe forandringer. Uden den kommer du til at stille forkerte diagnoser og dermed designe forkerte løsninger. Det skete for os selv i et samarbejde med Miljøstyrelsen, som du kan læse mere om i blogindlægget: Derfor kan ros ødelægge dit forandringsforsøg.
Friktion - fra eller til?
I friktionsanalysen finder du store og små barrierer, der afholder din modtager fra at gøre det, du gerne vil have dem til.
Med andre ord; du har fundet den friktion, der besværliggør rejsen fra intention til handling. Ethvert forsøg på at ændre adfærd begynder derfor med at fjerne eller tilføre så meget af den friktion som muligt.
Eksempelvis ved at ændre antallet af smertestillende piller i pilleglas i håndkøb fra 100 til 10 stk. for at sænke antallet af selvmordsforsøg. (kilde: Berlingske.dk)
Men hvordan udnytter du den viden, når du skal designe adfærdsændringer? Det er nemmere sagt end gjort. For hvordan forstår du en irrationel målgruppe? Og hvor starter du med at lede efter de årsager, der gør, at du ikke ser den ønskede adfærd?
For at hjælpe dig har vi samlet 10 adfærdsprincipper, der kan pege dig i den rigtige retning.
Læs også mere om, hvordan du udnytter friktionsdesign.
Vil du lære at arbejde med adfærdsprincipper i din organisation?
Ved at starte en adfærdsenhed i din organisation, kan du og dit team lære at udvikle og drive adfærdsprojekter sammen. Læs mere om vores bootcamp i adfærdsdesign
Sådan fjerner du friktionerne med adfærdsprincipper
Når du skal fjerne friktioner, er det vigtigt at vide, hvad du leder efter. Vi har samlet 60 års forskning og vores egen praktiske erfaring og kogt det ned til 10 klassiske adfærdsprincipper, som du kan bruge til at afkode friktioner.
Definition:
Adfærdsprincip: Sammenkog af en række indsigter fra bl.a. psykologien, kognitionsvidenskaben, adfærdsøkonomien og designteorien. Adfærdsprincipper er rettesnore, der kan hjælpe dig i en travl hverdag.
Vi har lavet et overblik over de 10 klassiske adfærdsprincipper. Den finder du her