Lektion 1: Har du kontrol over dine egne beslutninger?
I dag forklarer vi dig principperne bag vores metode. Den bygger på nudging og adfærdsdesign. Og når du har styr på den del, skal vi nok også vise dig, hvordan du kan bruge det.
Det gør vi gennem en række lektioner, hvor vi deler ud af vores erfaringer og viden om nudging og adfærdsdesign – viden og erfaringer, vi har opbygget gennem flere års arbejde med alt fra undervisning til praksisnære projekter. Vi håber, du glæder dig? Det gør vi i hvert fald.
Vi skal gentænke vores tilgang
Vejen til at skabe og opnå adfærdsændringer kræver, at vi ændrer vores måde at tænke på, og at vi gør os fri af en ganske særlig tilgang, som fylder alt for meget i vores forsøg på at skabe forandring.
Tilgangen består i, at vi systematisk overvurderer to parametre:
- Kendskab – vi tror for meget på, at det handler om at informere vores modtagere: Hvis de har informationen og forstår, at en adfærdsændring vil gavne dem, så vil de udføre handlingen.
- Intention – vi tror for meget på, at hvis modtagerne gerne vil ændre sig, så gør de det også.
Begge parametre er stærkt overvurderede, for de fleste ved godt:
- at de bør stå mere op ved skrivebordet (kendskab), ligesom de fleste af os gerne vil undgå rygskader og livsstilssygdomme (intention). Men vi bliver alligevel siddende.
- Vi ved også, at vi bør cykle med cykelhjelm, fordi det reducerer risikoen for hovedskader med ca. 50% (kendskab). Mange af os har endda også købt en cykelhjelm (intention), men kun 42% bruger den rent faktisk, når de cykler.
Listen over, hvad vi burde gøre, men aldrig får gjort, er lang.
Men hvorfor er det, at kendskab og motivation ikke er nok til at ændre adfærd? Hvorfor har vi brug for mere end det?
Fordi vi mennesker er irrationelle
Nudging og adfærdsdesign bygger på to omfangsrige teoretiske retninger: Behavioural economics og kognitiv psykologi.
Gennem de sidste 70 års adfærdsforskning på disse felter, kan man begrave myten om, at mennesket skulle være en elegant rationel maskine, som arbejder for at optimere sin egen hverdag. Sandheden er, at man faktisk sagtens kan skabe store adfærdsmæssige ændringer uden kendskab og intention.
Det har vi lært fra forskning i, hvordan mennesker træffer beslutninger og teorien om, at vi primært trækker på to beslutningsprocesser i alt, hvad vi gør.