Hvad børn kan lære dig om adfærdsdesign?
Børn har en naturlig nysgerrighed, når det kommer til at forstå verden, og hvordan den hænger sammen. Min common knowledge bliver i hvert fald ofte udfordret af mine niecer, der stiller spørgsmål som: Hvorfor er himlen blå? Hvordan blev krabben til en krabbe? Hvordan ville verden se ud, hvis vi ikke havde edderkopper?
De spørgsmål – kan udfordre selv den bedste – og derfor er den tilgang en kæmpe gave, når vi taler adfærdsdesign.
At stille spørgsmålene ”hvorfor og hvordan” kan hjælpe dig på vej, når du skal finde roden af et problem – de kan skabe nye, vigtige indsigter og sikrer, at du ikke bruger ressourcer på at løse et forkert problem.
Spørg som et barn
Lad os tage en situation i din hverdag, som du garanteret kender til: Udbrændthed midt på arbejdsdagen.
En spørgsmålsrække kunne lyde sådan:
- ”Hvorfor gaber du altid større efter klokken 13.30?”
- ”Fordi jeg ikke har mere energi”
- ”Hvorfor har du ikke mere energi?”
- ”Fordi jeg har siddet stille hele dagen, og det dræner mig at gro rødder i kontorstolen”
- ”Hvorfor dræner det dig at sidde stille så mange timer?”
- ”Fordi jeg ikke får den motion i løbet af arbejdsdagen, jeg har brug for”
AHA! Hvad der lignede et problem, som du måske ville afsøge hjælp for i din tomme kaffekop, viste sig at bo et andet sted – manglende bevægelse i løbet af arbejdsdagen.
Eksemplet er fra vores aktive venner i Dansk Firmaidræt. De ved, at en aktiv pause giver energi til eftermiddagen. Og pointen er, at hvis du bygger din løsning på antagelser (træthed bekæmpes med kaffe) og ikke undersøger problemet, finder du ikke nødvendigvis den bedste, bæredygtige løsning (træthed bekæmpes med aktive pauser).
Og tænk, hvis du sidder og bruger dine dyrebare ressourcer på at løse et problem – som viser sig at være et helt andet 😱 Det er den læring, flest af vores kursister fortæller om, efter de har været på vores adfærdsbootcamp:
Skal du tilgå dine arbejdsopgaver anderledes, og få indblik i, hvad der egentligt står i vejen? Læs mere om vores bootcamp i adfærdsdesign